Wineke gaat weer vliegen … en passo Gavia - eindigend in koud Livigno!

12-09-2014 22:11

Voor haar zit het er op. Sterker nog, morgen (zaterdag) mag ze weer aan het werk. We hoefden ons niet te haasten, maar goed ook, want ik heb best onrustig geslapen, o.a. vanwege het omvallen met de motor. Zelfs nog liggen bedenken waar ik de motor het best kon neerzetten. Nog ff gedag gezegd tegen de twee aardige Duitse stellen, die ook met de motor rondtoerden.

Dit keer ging het natuurlijk goed met wegrijden. Eigenlijk moet ik me voornemen om bij speciale handelingen, daarvan is wegrijden met duo en evt. extra bagage er echt een van, een liedje te zingen of te neuriën. Ik heb gemerkt dat het echt helpt, het ontspant namelijk. Als je gespannen bent met motorrijden, dan (kan) het dus fout gaan!

Het was stralend blauw maar en het bleef een hele tijd mooi. Tijd voor een bakkie, toevallig bij een afslag voor een stukkie binnendoor, een barretje. Hier kregen we voor het eerst dit keer in Italie een Groot glas Latte (Machiatto).

Na Feltre (45km boven Treviso), veranderde het weer nogal, werd het eerst flink bewolkt, verderop een beetje gedruppel, maar 15 km van vliegveld echt harde regen. Balen, moest ik toch mijn regenbroek aan gaan trekken. Gestopt bij een bar en ook daar maar wat gegeten. We hadden een ander restaurant op het ook, maar het was prima zo. Mijn motorbroek was weer opgedroogd, dus in de regen naar vliegveld. Wineke heeft plastic tank handschoenen over mijn motorhandschoenen gekregen, dus mijn handen blijven droog. Ook voor zekerheid mijn rubber overlaarzen aan. Bij vliegveld onder luifel gaan staan. Wineke omkleden en ik alles weer herschikken en vastgesjord op de motor. Dikke kus, Bay, Bay en weg zijn we, ieder zijns weegs …. Apart hoor. Maar we hebben het eerder zo gedaan (Pyreneen 2013).

Met regen nog geprobeerd te tanken, maar 1e tankstation accepteert mijn pas(sen) niet en bankbiljetten laten slikken vertrouw ik niet echt. Verderop dan maar geprobeerd, met nog voor 3 km peut bij Q8. Ook hier zelfde apparaat, dus niet te pinnen. Dan toch maar een 20 euro flap geprobeerd, want anders moet ik straks nog duwen. Verdomd, hij doet het, maar er gaat maar 11,79 liter in en ik moet nog 300km rijden, is het genoeg?

Bij Feltre linksaf richting Trento en snel is het weer droog en over deze mooie weg schiet het lekker op en bij Trento is het zelfs 24 graden en zonnig. Dus intussen de regenbroek weer uit.

Over de 70.000km in precies 4 jaar!

Toch een behoorlijke afstand, dat vind ik niet alleen. Dat de motor me nu pas wat problemen geeft is dan ook niet helemaal raar.

Nu eerst het dal van Non in en vervolgens Passo Tonale weer op. Hier dreigt de regen toch weer en de weg is idd hier en daar nat. Maar ik hoef geen extra regenkleding aan. Rubber overlaarzen en plastic handschoenen nog steeds aan. Was het in het begin richting Passo Tonale nog erg druk, zodanig dat ik maar weer eens wat ging voordringen. Handig af en toe die wegopbrekingen met rode stoplichten J Op en na Tonale wordt het rustiger. Voordat ik bij Tonale boven ben, merk ik dat ik inloop op een Duitse 1200GS rijder. Ik probeer zo zuinig mogelijk om te springen met de peut, dus rijdt ik naar boven ca. 85 op de teller en de kunst is om zo min mogelijk gas terug te nemen. Dat lukt natuurlijk niet constant en zo loop ik dus toch in – het betere bochtenwerk ;-).

Ook maak ik onder de top een fotostop en vraag gelijk aan een paar Italiaans wandelaars om water. Ik heb nl. geen flesje meegenomen. Die is waarschijnlijk met Wineke mee gegaan. Ik kreeg een slok en de dochter kwam zelfs met een heel flesje voor me aanzetten. Foto: Op weg naar passo Tonale - de plek waar ik water kreeg!

Passo Gavia - bijzondere ervaring - die ga ik vaker doen ..... (zie link naar filmpje hieronder)

NB: niet mijn eigen film - dit is hele pas vanuit zuidelijke richting, halverwege film wordt het pas leuk tot einde!

https://www.youtube.com/watch?v=2FLBAdwOITU

Richting Gavia wordt het ineens erg rustig, bijna geen auto’s meer en af en toe een motor. Logisch ook wel, want het is geen beste en smalle weg naar boven. Wel een zeer uitdagende en bijzondere pas om te rijden.

Halverwege

Nu helemaal met die dreigende luchten met toch een vlaagje zon hier en daar. Op gegeven moment begint het te hagelen, het is dan ook nog maar 4 graden. Mensen wat een onbeschrijfelijk mooi ruig gebergte heb je hier. Bijna onaards, zoals ze dan plegen te zeggen. Veel foto’s maken heeft geen zin, je ziet het toch niet terug op de foto. Eenmaal bovenop, staat De Duitser me lachend op te wachten (als het ware). Het sneeuwt hier zelfs een beetje en we beginnen desondanks een praatje. Hij bewonderd mijn motor, hij heeft eenzelfde gehad en nu een nieuwe watergekoelde 1200GS.

Of we samen naar beneden rijden. Is goed en hij wil dat ik voorrij. Ik doe het rustig aan, maar ik merk dat hij me af en toe met het bochtenwerk weer moet laten gaan. Op de rechtere stukken sluit hij weer aan. Eenmaal beneden komt hij naast me rijden en steekt lachend zijn duim omhoog.

Hij heeft er van genoten zegt hij en Du verruckte Kerl, terwijl ik het echt redelijk kalm aan heb gedaan :-)

Afijn – in Bormio scheiden onze wegen zich, want hij wil de Stelvio pas nog doen – dat wordt een latertje voor hem. Livigno is nog ca. een half uur.

Daar aangekomen, ben ik goed verkleumd met die 4 graden die het hier is. Eerst ff tanken – een eerste tankstation doet het alleen met flappen, maar dat wil ik niet. Ik wil hem vol hebben, want de peut kost hier maar 1,14 euro.

Tanken is toch lastig, want hoewel de pas wordt geaccepteert, krijg ik de indruk dat ik niet de juiste pomp kan kiezen. Maar een lokale vrouw die ook moet tanken bied uitkomst, want als er staat ‘kijk naar het scherm’ in het Italiaans dan – wijst zij naar de pomp, en verdomd, die is aan gesprongen en op nul. Hoppa, ruim 13 liter er in. Kan ik weer 400 km vooruit.

Hotel dus snel gevonden – leuke ontvangst, als het ware met open armen ontvangen – ik was de laatste gast die hij nog verwachtte.

Kleine maar leuke 1 persoonskamer – hele fijne douche met superharde en warme straal. Daar knapt een mens echt van op.

Morgen op weg naar …… Morgen weten jullie het. Ga binnen ½ uur slapen, na gemeld te hebben dat ik hier ook nog heerlijk een 3 gangen menu heb gegeten voor slechts 12 euries, daarvoor kon ik ook nog kiezen van lekker dingen van het buffet. Grote klasse.

Nu gaat trouwens om 22:07 het licht uit in de bar en krijgt iemand onder luid toezingen een verjaartaart aangeboden :-) Gezellige mensen.

Tot later …. Foto’s om 4 uur 's nachts geplaatst :-)

Zuinige motor!

De rit van Treviso - Livigno was 300km verbruik zeg maar 11,8 liter = zuiniger dan 1:25 en dat voornamelijk bergop, want vanuit laagland Treviso (Venetie) naar zeer hoog gelegen Livigno. Hoe bedoel je zuinige motor ....

Contact

Dolomieten R&W 2014 f800st@ymail.com